söndag 22 februari 2009

And the winner is...


Det är söndag den 22 Februari. Jaha, tänker ni, vad är det för speciellt med det? Förutom att det imorgon, istället för vanlig skola, är dags för eleverna på Hagaskolan att gå ut på prao. 
Men idag är det "la noche grande" i Hollywood. Det är dags för galornas gala...Oscarsgalan.
Jag som är lite svag för filmgalor måste ju tippa på vissa kategorier innan det är dags för vinnarna att utses - därför ägnar jag söndagens inlägg åt det, ingen lista kommer därför att komma. 
Jag tänkte dock göra det lite annorlunda än de flesta andra - istället för att lista vilka som troligast kommer att vinna så tänkte jag lista vilka som jag vill ska vinna.  (Vinnarna är rödmarkerade)
Så: The winner is...

Bästa film:
* The Curious Case of Benjamin Button 
*Frost/Nixon
*Milk
* The Reader
* Slumdog Millionaire - roligt med en indisk film, har fått mycket bra reaktioner. 

Bästa manliga skådespelare:
*Richard Jenkins
*Frank Langella 
*Sean Penn
*Brad Pitt
*Mickey Rourke- förtjänar att vinna eftersom han har gått igenom så mycket problem och nu verkligen gjort en comeback. 

Bästa kvinnliga skådespelare:
*Anne Hathaway
*Angelina Jolie
*Melissa Leo
*Meryl Streep-  behövs det någon motivering mer än att hon än en gång har gjort en makalöst bra jobb - jag säger bara "The winner takes it all". 
*Kate Winslet

Bästa manliga biroll:
*Josh Brolin
*Robert Downey Jr.
*Philip Seymour Hoffman
*Heath Ledger- Heath Ledger borde få en Oscar för allt han lyckats åstadkomma under sitt allt för korta liv. 
*Michael Shannon

Bästa kvinnliga biroll:
*Amy Adams
*Penélope Cruz
*Viola Davis- Viola Davis gjorde, av vad jag sett och hört, en fantastisk prestation i 'Doubt'. Skulle vara roligt om hon vann.
*Taraji P. Henson
*Marisa Tomei

Bästa animerade film:
*Bolt- Jag har inte sett någon av filmerna men tycker att den här verkar vara väldigt välgjord.
*Kung Fu Panda
*WALL-E

Det var allt för den här galasöndagen - fortsatt rapport kommer senare. 

-Amanda 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar