tisdag 17 februari 2009

Jehovas Vittnen! Vad är rätt?


En tisdagkväll, jag har feber fortfarande. Usch, tänker ni. Usch vilken sjukling, och att hon ens vågade sätta sin fot i skolan! Vem tror hon att hon är egentligen?
Ja, jag vet inte. Jag kanske är en hemsk människa - och en sjukling dessutom. Jag har haft oerhört dålig hälsa i vinter - jag är sjuk mest hela tiden. Jag som aldrig är sjuk! Jag som alltid är frisk, även när alla andra ligger hemma och hostar med 40 graders feber. 
Det värsta är att jag förmodligen gör allt värre genom att gå till skolan i 24 grader kyla, med 38 graders feber. 

Jag kanske är en hemsk människa - men ett Jehovas vittne, då? Om man ändå ska prata om hemska människor som tror att de har rätt - så kan vi väl ta upp Jehovas Vittnen.
Jag, Ellinor, Emelie och Lisa besökte idag Rikets Sal på Mariedal, ovissa om faktumet att vi skulle behöva tillbringa 2 timmar i den mycket sektliknande (för Jehovas Vittnen är verkligen inte en sekt, de följer bara Bibelns normer) miljön, med en man som pratade sig varm om "vilka som har rätt" - dem - och vilka som "har fel" - alla som inte är ett vittne av Jehova a.k.a Gud- . 
Och visst satt pluggisarna där och nickade och log, förstående. 
Efter två timmar nästan sprang vi ut därifrån - ut i kylan, en kyla som för stunden nästan kändes behaglig. 
Nästan kändes behaglig, var ordet. Vi fick stå i säkert en kvart och vänta på bussen, en kvart som innehöll högljudda protester och, måste jag erkänna, en hel del hatiska ord riktade mot Jehovas Vittnen. 
"Vi respekterar alla människor, men att vara homosexuell innebär att man avviker från Guds ord, men det finns flera Jehovas vittnen som förut varit homosexuella men som nu kommit in på rätt väg..." 
"Det var många Jehovas vittnen som blev avrättade under Andra Världskriget, för att de vägrade att hylla Hitler....(paus) ja det var ju andra som också dödades...." 

Det här är bara några av de saker som gjorde oss upprörda - och det hjälpte ju inte att jag frös och kände hur febern steg medan vi stod där i busskuren på Rådjursvägen. 
Men herregud, om ni tillåter mig att missbruka herrens namn, Andra Världskriget?
Visst är det förbannat hemskt när människor dör, och jag fördömer Adolf Hitler och vad han gjorde - något fruktansvärt. 
2500-5000 Jehovas Vittnen dog under Andra Världskriget (källa: wikipedia) , 
medan  drygt 6 000 000 Judar dog (källa: wikipedia) - det här är en otroligt stor skillnad. Och det som upprör mig mest är att Jehovas Vittnen räknar in Judarna i "andra som också dödades" - det känns inte rätt. 

Jag har läst, och sett, väldigt mycket om Andra Världskriget- därför är jag medveten om hur Judarna blev behandlade och hur fruktansvärda (ursäkta för att jag upprepar mig) Hitlers handlingar var! 

Boktips Andra Världskriget - Boktjuven av Markus Zusak 
Filmtips Andra Världskriget- Förintelsen - en amerikansk tv-serie från 1978 som verkligen går Förintelsen på djupet. 


Det här inlägget började med en förkylning och slutade med Förintelsen - tänk vad mycket som finns i mitt huvud. 



3 kommentarer:

  1. När vi var hos JV så märkte vi alla att de försökte göra/visa att JV var/är stort. Så det var en väldigt bra skillnad att visa på hur många judar som dog jämfört hur många JV.

    Krya på dig.

    SvaraRadera
  2. Jehovas Vittnen är en rörelse där oerhört många far illa. Speciellt barn. Jag skulle dock inte säga att Jehovas Vittnen är 'hemska människor'.
    Det finns säkert många hyggliga JV, men själva idéerna där t.ex. homosexualitet fördöms kallas 'oskickligt tänkande' och när man skadar andra eller sig själv kallas det för en 'oskicklig handling'. Du är för allt i världen ingen hemsk människa. Men om du går till skolam med feber och det sedan blir värre så kan det nog vara en 'oskicklig handling' Ha det bra! ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer! Jag vet att JV är en rörelse där många far illa, men det hindrar inte faktumet att de inte ens nämnde hur många Judar och Ryssar som avrättades i Andra Världskriget - en betydande del som (enligt mig) inte ryms i begreppet "andra människor".

    Alla kan väl vara hemska människor ibland, jag kanske gjorde en "oskicklig handlig" - eller också var jag bara jag. ;)

    SvaraRadera