torsdag 19 februari 2009

Hey you- this could be good


Inte för att klaga, men: Jag har feber!! 
Jag som så oerhört gärna hade velat gå till skolan idag, det var flera lektioner som jag verkligen såg fram emot: musiken, median, kemin, ja till och med matten. 
Det här skulle vara min sista dag i skolan innan praoveckan och innan sportlovet... jag skulle äta pannkaka till lunch! 

Istället är jag hemma, med droppande näsa och en röst som får mig att låta som någon som rökt i tjugo år. Nu ska jag bli frisk! Imorgon ska jag fara till fjällen med mina vänner och jag ber till Gud (ja, idag gör jag det - trots mitt obehag inför religioner) att jag blir frisk. 
Jag ber även till Gud att jag sedan får fortsätta att vara frisk - hela 2009. 

Slut på klagostunden. 

Finns det något som upprör mig? Nej, jag är alldeles för deprimerad för att uppröra mig över något. 
Fast, vänta: Saab. 
Saab kommer med stor sannolikhet att läggas ned - försvinna. Inte för att jag alls är intresserad av bilar, men det är något annat: det faktum att ännu fler människor kommer att förlora sina jobb. Faktumet att ekonomin rasar hela tiden, att en stor del av Sveriges (och världens) industrier håller på att varsla - håller på att minska till oigenkännlig storlek. 
Är det här början på en ny depression? Kommer det fruktade, och efterlängtade, 2000-talet att bli en ny skräckperiod för världen? 

Markoolios röst från 1999 ekar i mitt huvud: "Åh, millennium två det är så åh, åhhh vi alla längtar så...Millennium två och vad ska hända då?" 

Ja, vad ska hända då? Vad här redan hänt? 
World Trade Center blev attackerat redan 2001. 2003 mördades Sveriges utrikesminister Anna Lindh, samma år förklarar USA krig mot Irak - ett krig som fortfarande, fem år senare, pågår. 

2004 drabbas Asien av en tsunami - över 300 000 människor dör. 
Klimatförändringarna börjar synas allt mer, extrem torka och stora översvämningar drabbar ett stort antal länder.  
2008 vinner Barack Obama presidentvalet och USA får för första gången en svart president - ett enormt framsteg. 

Men nu kommer vi tillbaka till ekonomin: 2008 blir året för det största börsraset på 100 år - Depressionen är tillbaka och människor varslas runt om i hela världen, varje dag. 

Ja, vad har vi gjort? Är det vårt fel? Vad kommer att hända med världen om, låt oss säga, 51 år?
Enligt Isaac Newton (killen som fick ett äpple i skallen och därefter kom underfund med begrepppet 'tyngd' och 'gravitiation') kommer jorden att gå under år 2060. 

Vi har en hård framtid framför oss, en osäker framtid. Fast å andra sidan, är inte framtiden alltid osäker? 

- Amanda 

Hey you - Madonna (vi kan faktiskt rädda världen om vi gör det tillsammans!) 

1 kommentar:

  1. Ett intressant inlägg måste jag säga och det var synd att du inte var på skolan och vi inte kunde fortsätta på våran musikvideo fast om jag ska vara ärlig så tyckte jag det var skönt att slippa höra Money,Money,Money som blivit lite uttjatad. Papperet som man skulle skriva på kan man lämna efter praon eller undertiden om du lyckas att bli frisk tills dess.

    Krya på dig
    Lisa

    SvaraRadera