torsdag 5 februari 2009

London Calling

Nu måste jag skärpa mig - mitt senaste inlägg var den 28 Januari! Det har gått en dryg vecka sedan dess. 
Vad har förändrats på en vecka? Med mig? Inget. Med min omgivning? Inte vad jag vet. 
Kanske har jag blivit mer Prestationsprinsessa, kanske har jag blivit mer stressad. Men idag är jag lycklig - igår var jag inte speciellt lycklig. 
Igår var en dålig dag - jag kände mig dålig på allt, allt, allt. Jag hade dessutom glömt bort att skriva en krönika(en krönika som egentligen skulle vara inne i tisdags!!) , jag måste skylla detta på skolan:
Det känns som om allt har kommit över mig, som att jag har en stor press på mig att lyckas, prestera bra och alltid le. Hur kan en människa le hela tiden? Säg mig det. 

Jag älskar skolan, det gör jag faktiskt. Jag älskar att få lära mig saker och få tillbaka prov - jag älskar att skriva engelskauppsatser och tidningsartiklar på Svenskan. 
Jag älskar, jag älskar....

Men i vissa stunder kan man hata det/den man älskar mer än något annat - för det finns alltid en mörk och en ljus sida i en relation. 
Missta mig inte: jag menar inte att jag har ett kärleksförhållande till skolan, jag gjorde bara en bildlig jämförelse. 

Jag har påbörjat en ny bok: Shakespeares hemlighet , den är riktigt bra hittills! 

En annan trevlig sak: vi har bokat vår Londonresa nu och den 11 Augusti bär det av! Så fantastiskt underbart! Då ska jag, tillsammans med två av mina brorsor och mina kära föräldrar vandra längs Oxford Street, köpa tonvis med böcker på Londons alla bokhandlar (kanske ett klädesplagg här och där) och inte minst fara till Oxford och beskåda det mäktiga universitetet som jag har drömt om länge! 

Vi kommer tillbaka den 16:onde och nästan direkt bär det av till Uppsala. Där ska jag tillbringa fyra dagar på en internationell Anne På Grönkulla-konferens tillsammans med min mamma. Där kommer det också i stort sett bara pratas engelska - så när jag återvänder till skolan (som förhoppningsvis bara börjat) , kommer jag antagligen att blanda ihop engelska med svenska. 


Nej nu ska jag gå ut med min fina hund. 

- Amanda 


4 kommentarer:

  1. Det måste passa dig utmärkt att få resa till London. Och sen en konferens där man kan prata engelska. Jag blir lite avund för att du får åka till England (och avund på Henning för att han ska till London han också).

    På förhand man väl hoppas att du får det trevligt i London och Uppsala.

    SvaraRadera
  2. asså nu åker jag med dig, jag orkar inte vara kvar här :( Det känns som att jag är den enda som stannar här under loven medan alla andra reser bort.. övrigt ett bra inlägg, bra att det finns någon som fortfarande bloggar, och precis av den person man vill läsa den av :)

    SvaraRadera
  3. En internationell Anne Grönkulla-konferens? Jag trillade nästan av pallen när jag läste det. Förövrigt ett fantastiskt inlägg :)

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för alla kommentarer! Roligt att ni fortfarande läser =)

    SvaraRadera