fredag 27 februari 2009

En händelsrik praovecka och andra händelser.

Oj, jag känner att jag har mycket att ta igen. 
Jag har haft så otroligt mycket att göra i veckan så att jag varken har haft ork eller tid att skriva ett blogginlägg - i alla fall ett inlägg som ger någonting mer än "åh, orkar jag skriva mer nu?". 

För att börja med VK, där jag var under praoveckan: jag har lärt mig och haft så otroligt roligt att jag inte riktigt vet vars jag ska börja?
Jag har verkligen fått jobba som en journalist, gjort en research som de gör på journalisthögskolan (enligt en av mina "arbetskamrater" på VK), resultatet kan ni se i morgondagens tidning! 
Även idag hade jag inne en krönika + en intervju med Olof Wretling - en av hjärnorna bakom barnprogrammet Dafo. 
Jag satt på telefon och intervjuade honom, kontaktade SVT för pressbilder och skrev artikeln. Jag kände mig verkligen välkommen på VK, alla lät mig vara med och jobba och jag trivdes som fisken i vattnet! 
Men visst är det stressigt att jobba på en tidning, man vet aldrig vad som händer om en timme. Telefonen ringer ständigt och tangentborden smattrar 24/7. 
Nu är det över. Och när jag lämnade VK klockan 15.00 idag, vanligtvis har jag slutat vid halv fem, kände jag ett visst vemod att det var över. Hur länge kommer det att dröja tills jag återvänder? Om jag ens gör det? 
Nog kommer jag det, i alla fall för att ta nya pressbilder till min krönika-byline. Då kommer jag att komma tillbaka som någon de känner, jag kommer att kunna säga "hej, jo det är bra. Det var längesedan jag var här sist...ja, visst vore det kul att få ett sommarjobb." 
Okej, jag vet inte om det kommer att låta exakt så, men ni förstår symboliken. 
Under den här veckan blev jag en av dem, jag blev en journalist. 

Nu, nej blogginlägget är tyvärr inte slut än - håll ut! Nu tänkte jag göra mina rapporter från Oscars-galan:
Först det givna: Meryl Streep vann inte sin tredje Oscar - det var väldigt synd, hon var verkligen värd att vinna men man kan väl unna Kate Winslet en Oscar? Meryl har många chanser...hon är ju trots allt bara (nästan)60 år! 
Allt var som vanligt väldigt förtippat av det som hände på galakvällen: Slumdog Millionaire fick storslam på 8 Oscar. Heath Ledger fick postumt en Oscar för rollen som Jokern i The Dark Night och Penélope Cruz fick en Oscar för Bästa kvinnliga biroll.
Det enda som var förvånande var att Sean Penn slog ut Mickey Rourke i kategorin för Bästa Manliga Huvudroll. 
Jag såg hela sändningen, och det var riktigt underhållande faktiskt! Förutom de oändligt tråkiga modekommentatorerna som satte betyg på varje klänning, varje halsband i början av programmet, var det väldigt roligt och bra! 

Imorgon åker jag till Stockholm med min kära mor, det ska bli jätteroligt! På måndag återvänder till staden i norr - vi syns då! 


Ha ett bra sportlov!

- Amanda 


3 kommentarer:

  1. Om du slutade vid halv fem, får man fråga vilken tid du börja arbeta?

    Vad bra att du har haft det bra på VK.
    Ha ett trevligt á roligt sportlov.

    SvaraRadera
  2. Vadå bara?

    Tack för kommentarerna!

    SvaraRadera