tisdag 3 mars 2009

Prerafaeliter, sportlov och likheter.







Nu är jag hemma igen. Jag kom hem igår kväll klockan 10 och var väldigt trött i fötterna efter en långhelg i Stockholm. 
Vi hade det jättebra: vi gick i en massa bokhandlar(blev trötta eftersom det fanns så oändligt mycket böcker), köpte lite kläder, åt god mat, gick på bio(vi såg "Män som hatar Kvinnor", en riktigt bra film, väldigt spännande - särskilt för mig som ännu inte läst böckerna, skam) , hälsade på min lilla bebiskusin och morbror & moster i Gamla Enskede och gick på konstutställning.

För att återkomma till konstutställningen: vi var på Nationalmuseum och såg utställningen av 'Prerafaeliterna' -konstnärer som i England i slutet av 1800-talet målade otroligt vackra (och annorlunda) tavlor på kvinnor, landskap och samhällen. 
Bilderna var otroligt vackra för mina, samt andras, nutida ögon: kvinnorna som var porträtterade var fantastiskt vackra - men på -17 och 1800-talet ansågs de vara oerhört vågade och verkligen inte alls vackra. Håret var utsläppt och halsen var inte täckt, de följde inte alls det dåvarande kvinnoidealet som handlade om att man skulle vara liten och nätt. 
De var kraftfulla och oberoende. 

Det sista man tänker på när man ska gå på en konstutställning av Prerafaeliterna på Nationalmuseum i Stockholm är väl att man ska komma ut från den med en Meryl Streep-upplevelse i backfickan: men det gjorde jag. 
Hon finns även på Nationalmuseum. 
De visade nämligen ett bildspel av hur de Prerafaeliternas porträtt påverkat dagens populärkultur och tog som exempel Meryl Streeps porträtt av Sarah i filmen  'Den franske löjtnantens kvinna'  - och det är faktiskt omöjligt att gå miste om likheten mellan Meryl och en Prerafaelitisk kvinna om man en gång har lagt märke till den (se bilderna ovan - ett Prerafaelitiskt foto taget av Julia Margaret Cameron och en bild från 'den franske löjtnantens kvinna') 

Ja, nu ska jag sluta att ständigt upprepa ordet 'Prerafael' och 'Meryl' , som alla vid det här laget har ledsnat på, och istället fokusera framåt: på sportlovet. 
Vad ska jag göra?
Det återstår att se. 
Jag fyller i alla fall snart 15 år - det ska bli en spännande upplevelse.

Nu är det slut för idag - tack och förlåt.

-Amanda

2 kommentarer:

  1. Vad roligt! Jag lärde mig ett nytt ord. Prerafaeliterna, försök att säga det i snabb följd tio gånger :)

    Fortsatt trevligt sportlov!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte enkelt!
    Men, man får väl försöka undvika att hamna i ett sådant tillfälle då man behöver säga Prerafaeliterna 10 gånger i följd.

    Tack och detsamma!

    SvaraRadera