fredag 23 januari 2009

Oscar, hemkunskap och Dancing Queen


Jag måste börja dagens inlägg med ett glädjerop: Meryl Streep fick sin 15:onde Oscar-nominering i går (yay)! 
Det är roligt och hon förtjänar det verkligen. Flera andra såsom Kate Winslet, Amy Adams och Viola Davis fick också varsin nominering  - vilket de var värda, enligt mig. 

Över till något annat: jag är alltid väldigt kritisk mot mig själv, har jag upptäckt. Och det med rätta: vissa dagar när jag läser vad jag skrivit i min blogg ser jag verkligen hur dåliga endel inlägg är. Antingen upprepar jag samma ord om och om igen - eller också, något som är ännu värre, upprepar jag hela meningar. 
Lisa påpekade här om dagen att jag "hade fått dille på att skriv ack" , något som jag inte heller kan förneka. Jag gillar ordet ack - det har en sådan härlig klang i sig, kolla bara vad de skriver på Wiktionary (Som Wikipedia fast ordbok istället för uppslagsbok) om ordet: 

Ack - ett utropsord som ofta uttrycker en sotrts vemod, sorg eller saknad

Tänk att ett litet, enstavigt, ord kan få en sådan stor innebörd - att det kan säga så mycket. 
Ack, vilket fantastiskt ord! 

Fredagen har varit som "en dans på rosor" , för att ännu en gång citera min kära vän Lisa. Hemkunskap-redovisningen gick otroligt bra, jag har bara två frågor kvar på SO-tentan och ABBA-låtar gick på högsta volym i kafeterian hela dagen - något som fick mig och mina kompisar att vilja springa runt i korridorerna, som riktiga Dynamos, till låtraderna:

You are the dancing queen, young and sweet, only seventeen
Dancing queen, feel the beat from  the tambourine, oh yeah....
You can dance, you can juvem having the time of your life
See that girl, watch that scene, dig in the dancing queen....


Det enda som inte passar in under förklaringen "en dans på rosor" i dag var att Ruth och Lauren (lärarstudenterna från Australien som jag nämnt i ett tidigare inlägg) reste hem. 
Men det var roligt så länge det varade! 

Imorgon och på söndag ska jag plugga, plugga, plugga men nu förtjänar jag faktiskt en ledig kväll - för mina skolprestationer den här veckan är jag riktigt nöjd över, och även en" studyhorse"  som jag behöver lite rast och ro ibland. 
Nu ska jag bara läsa, se på film och njuta. 

 Ha en trevlig helg!

- Amanda









5 kommentarer:

  1. Ack, dock, förvisso.. det finns en viss charm i sådana ord som vanligtvis inte används så mycket.
    Jag tycker verkligen inte att dina inlägg är dåliga. Jag ska försöka göra mitt bästa för att läsa bloggarna som fortfarande är igång.
    Var du fått din otroliga prestationsförmåga ifrån är mig ett mysterium. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är fin charm med dessa gamla ord!
    Jag ska också försöka läsa - det är ju roligt att få kommentarer och se att folk läser.

    Tack Henning, och trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ack vilket intressant inlägg :D Det är svårt att komma ihåg att skriva nu när man har så mycket redovisnigar men det blir nog bättre efter sportlovet...



    Din vän

    Lisa

    SvaraRadera
  4. Du skriver bra och intressanta inlägg.

    I think they're singing "You can dance, You can JIVE." Not juvem(what's that?)

    Visste ni, alla ABBA-lyssnare, att "Mamma Mia" (låten) blev en hit i Australien. Såg det på nå't program om Mamma Mia-filmen (Som kanske är en fånig film, men ändå bra).

    SvaraRadera
  5. Ja, det gör de - de sjunger "you can jive" , men det blev något fel när jag skrev av den.

    Mamma Mia! är ju en av de bästa filmerna som finns och inte ett dugg fånig - men det är ju min åsikt.

    SvaraRadera