fredag 16 januari 2009

Tvivel om att jag kommer att godta några ursäkter från SF!

Usch vad jag är upprörd! Allt var så otroligt bra: det är fredag, sedan är det helg och jag ska gå på bio. Sedan kom kraschen. För man får tydligen inte vara helt lycklig, det måste alltid vara någonting som går fel. Alltid något. 
Filmen jag och min mor skulle se på bio i helgen har premiär i dag: 'Doubt' , eller 'Tvivel' som den heter på svenska - Meryl Streeps nya film som är baserad på en Pulitzer-prisad pjäs av John Patrick Shanley. 
Den handlar om en sträng nunnas kamp om att bevisa att prästen har utnyttjat en pojke sexuellt på en katolsk internatskola. 
Det låter kanske inte så upplyftande, men jag har verkligen sett fram emot att se denna film. Och vad får jag veta när jag går in på sf.se för att reservera biljetter till imorgon eller möjligtvis på söndag? 
Jo, Svenska Filminstitutet (sf) har valt att inte visa den här filmen i Umeå ännu , om ens alls. Varför? I Stockholm och i Göterborg visar de den för fulla muggar, vad är det för fel på Umeå?
Och varför just i Stockholm och Göteborg? Det här är Lotta på Bråkmakargatan all-over-again:  När hon förtvivlat ska hitta en gran dagen före Julafton och träffar på en sur lastbilschaffis som har ett last fullt av gröna granar. Kommer ni ihåg den scenen? 
Lotta frågar honom vad han ska göra med alla granar och han svarar:
- De ska till Stockholm, det finns inga granar där. 
- Men det finns inga granar här heller, säger Lotta
-Ah, men de i Stockholm ger hur mycket som helst för en gran. 
- Jag ger också hur mycket som helst! 

Jag är Amanda på Hyggesvägen. Skillnaden mellan mig och Lotta är att jag strider för en film istället för en gran! Skillnaden mellan SF och lastbilschaffisen? Den finns inte. De är lika pengafixerade båda två, de har ett lika litet hjärta och är lika måna om att Stockholm (och Göteborg) ska få det bästa. Vi andra får roa oss bäst vi vill. 


Usch vad upprörd jag är! Jag är otroligt arg och hatisk mot filmpolitiken just nu! Och, som om det inte vore nog så är inte detta första gången.
 Samma sak hände med Jan Troells Golden Globe-nominerade film 'Maria Larssons Eviga Ögonblick - inte för att jag hade någon speciell lust att se just den, men ändå - , den gick inte heller upp på biograferna i alla städer. Anledningen till detta är att de inte tror att filmerna är lönsamma- men herregud, är det inte kulturen som är det viktigaste?! 
Nej, såklart att det inte är: vad naivt av mig. Kulturen spelar inte någon som helst roll i någonting längre, det är pengar, pengar, pengar, jag citerar bistert ABBA: 
"Money, Money, Money, must be funny, in a rich man's world..." 
Det är just det som spelar in här, och jag måste säga att jag hatar det. 


Doubt kommer med största sannolikhet att bli flerfaldigt Oscar-nominerad, och har redan nu blivit nominerad till flera prestigefulla priser - den har dessutom fått mycket bra kritik i såväl tv (bl.a Gomorron Sverige, igår) som i tidningar (Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen m.m) . Vad är det som hindrar en sådan film från att komma upp på biograferna landet runt? Säg mig det, SF! Ge mig ett bra argument! 
Det finns dock mycket Tvivel om jag kommer att godkänna det. 

5 kommentarer:

  1. Jobbigt, det brukar hända mig också ibland.
    Om du gillar kulturella filmer så kan jag rekomendera Folkets Bio. Jag hoppas verkligen att du får en trevlig helg ändå

    SvaraRadera
  2. Ja, vi får hoppas att den visar Doubt. Jag är mycket upprörd, dock.

    SvaraRadera
  3. nice blogg Amanda:D kolla in min med / Rasmus s.h

    SvaraRadera
  4. Och BANG! Plötsligt skulle det var vääldigt händigt att med några snabba klick få filmen till din dator och se den i hemmet lugna vrå. Fildelning. Stöld, javisst.

    SvaraRadera
  5. Lockande, men nej tack. Jag vill inte se filmen på det sättet - blir inte samma känsla.

    SvaraRadera